לקראת שבת - פרשת ויקרא

לעילוי נשמת עטיה שרה בת יצחק הלוי

פרשת השבוע ויקרא פותחת את חומש ויקרא אשר נודע גם בכינויו התלמודי "תורת כהנים", מכיוון שהוא עוסק בעיקר בתורת הקורבנות ובכהנים המשרתים במשכן.
פרשת ויקרא עוסקת כולה בדיני הקורבנות שמקריבים במשכן ובבית המקדש. בזה אחר זה מפורטים סוגי הקורבנות כאשר ישנם קורבנות שהם בגדר חובה, וישנם שהם רְשות – לפי רצון המקריב וצרכיו.
 
נביאי ישראל הרבו להתריע כנגד תפיסה רווחת, בעלת שורשים אליליים, שהקורבן מחפה על פגמים מוסריים של בעליו.

סולם הערכים היהודי
בדברי הנביאים מודגש פעמים רבות, שה' אינו רוצה בקורבנות שמקורם בגזל ועוול, ובקורבנות שבעליהם מביאים כתחליף לשיפור התנהגותם, על חטאים שבין אדם לחבירו.
ראשון הנביאים שהביע את הדברים היה שמואל הנביא:
וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל: הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה' ?
הִנֵּה שְׁמֹעַ - מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב - מֵחֵלֶב אֵילִים (שמואל א פרק טו,כב).
כך גם דברי הנביא ישעיהו:
לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה', שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים, וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי, מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי
כִּי אֲנִי ה' אֹהֵב מִשְׁפָּט, שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה... (א,יא-יב; סא,ח).
גם הושע הנביא אומר:
כִּי חֶסֶד חָפַצְתִּי וְלֹא זָבַח וְדַעַת אֱלֹהִים מֵעֹלוֹת (פרק ו,ו).
בספר משלי נכתב:
זֶבַח רְשָׁעִים תּוֹעֲבַת ה', וּתְפִלַּת יְשָׁרִים רְצוֹנוֹ.
עֲשֹׂה צְדָקָה וּמִשְׁפָּט נִבְחָר לַה' מִזָּבַח (טו,ח; כא,ג).
עם זאת, אין פירוש הדבר שהנביאים התנגדו להקרבת קורבנות. אותם נביאים עצמם שמוחים על הבאת קורבן שאין עימה טהרת מעשים - הביאו קורבנות בעצמם, מחו על ביטול עבודת הקורבנות במקדש והתנבאו על חידוש עבודת הקורבנות בעתיד בצורתה הראויה.
נביאים אלו באו להתריע מפני שיבוש סולם הערכים היהודי, והצבת הקורבן כעניין העומד בפני עצמו במנותק מהתנהגותו הכוללת של האדם.
שיר לשבת ♫
אל אדון על כל המעשים - אהוד בנאי

אין תגובות:

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ
לֹא־רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא־צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם־לִשְמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה׳