מצוות הלוואה

אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ
לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ
אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ
עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ
כִּי הִוא <כסותה> כְסוּתוֹ לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב
וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי
וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי   (שמות, פרק כ"ב, פסוקים כ"ד- כ"ו)

מצוות הלוואה
על פי חוקי התורה חל איסור על נטילת ריבית בגין הלוואה. איסור זה מפורט בכמה מקומות בתורה, בין היתר, בספר שמות פרק כב: "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה, לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ"
נשך משמעותו ריבית וכך כתב רש"י גדול פרשני התורה:
"שהוא כנשיכת נחש, שנחש נושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש, ופתאום הוא מבצבץ ונופח עד קדקדו, כן ריבית אינו מרגיש ואינו ניכר עד שהריבית עולה ומחסרו ממון הרבה".
הלוואה ללא ריבית
אל מול האיסור על הלוואה בריבית, קיימת מצווה של נתינת הלוואה ללא ריבית. חז"ל הפליגו בחשיבותה של מצווה זו וקבעו כי היא נכללת במצוות הצדקה והיא אף הצורה הנעלה ביותר של מצווה זו (הסיבה לכך היא שלתמוך כלכלית במתן הלוואה לאדם ש"נפל" ו"להעמיד אותו על הרגליים" כך שיוכל לכלכל את עצמו ואולי גם אחרים בעתיד, הוא מעשה גדול יותר מאשר לתת צדקה לעני). מצוות צדקה זו נכללת במושג הכללי של גמילות חסדים - לגמול חסד משמעותו להיטיב עם הזולת ללא כל כוונה לקבלת תועלת מכך.
פרטי המצווה
המצווה להלוות חלה לא רק על הלוואת כסף אלא מצווה להלוות גם חפצים וכלים השייכים לאדם. כמו כן מצווה להלוות לא רק לעני אלא גם לעשיר, כאשר יש קדימות לעני ואם אינך יכול להלוות לשניהם עדיף שתלווה לעני. מצוות הלוואה חלה רק כאשר ההלוואה מגובה על ידי עדים או בשטר. כאשר דבר זה לא מתקיים אין חובה ואף אסור להלוות. ללווה אסור לקחת הלוואה למטרה שאינה נצרכת, כגון דברי מותרות, מחשש שמא הוא לא יוכל להחזיר את ההלוואה. השאלה הקשה ביותר בדיני המצווה היא איזה אחוז מכספו האדם צריך להלוות. דבר זה לא נקבע בבירור וכל אדם צריך לעשות חישוב עם עצמו כמה כסף הוא יכול להרשות לעצמו להלוות.

שאלות ותשובות בעניין ריבית
ללא ריבית אין רווח
ש: מדוע מבקשת התורה מהמלווה לא לקחת ריבית? הרי לשם כך מלווה אדם כסף, כדי להרוויח מהריבית !
ת: נכון, אך לא מדובר כאן בהלוואה לשם רווח, אלא בצדקה, וצדקה גדולה במיוחד !! כי בשונה ממתנה שמקבל העני, והוא עלול להתבייש בזה, עני שקיבל הלוואה אינו חש בושה. לכן מצווה ומחייבת התורה לתת הלוואה.
חייב לתת הלוואה
ש: התורה מחייבת ? הרי כתוב "אם כסף תלווה" ולא כתוב שחובה לתת כסף.
ת: רש"י: בדרך כלל, באמת, המילה "אם" שבתורה הוא מלשון רשות, חוץ משלושה מקרים, וזה אחד מהם.

עבודה בחברה שמלווה בריבית                                                                                                   
ש: האם מותר לעבוד בחברה שמלווה כספים לעסקים ? מדובר על קרנות כספיות שמלוות עד מיליוני שקלים, ובהחזר ההלוואה יש ריבית של כ- 29%, שזה הרבה הרבה פחות מריבית של בנק. הקרנות שייכות לחברה בינלאומית בשם bdi שמלווה כספים גם לבנקים.                    
עוד לא התחלתי לעבוד שם, האם מותר לעבוד אצלם ? או עדיף להתרחק?
ואם כן, מה עלי לברר איתם ?  
ת: אם חברה זו היא חברה בבעלות אינם יהודים, או שרוב בעלי החברה הם גויים מותר ללוות מהם בריבית לכתחלה, ואין בעיה לעבוד איתם. אך אם רוב בעלי החברה הינם יהודים, תוכל לעבוד שם אם תדאג שהם יחתמו על היתר עיסקא עם הלווים.

ריבית במנוי לחדר כושר   
ש: האם ניתן למכור מנוי לחדר כושר במחיר מוזל לקונים במזומן או במספר תשלומים נמוכים ?              
ש: האם מי שקונה ב-12 תשלומים ולכן משלם יותר מתשלום במזומן נכנס לבעיית ריבית  ?
ת: אין איסור ריבית במכירה של שירות כחדר כושר, אוטובוס וכדומה ולא חפץ, ולכן מותר למכור בהוזלה למי שמשלם מראש על כניסה לחדר הכושר.
הקונה בתשלומים ומחוייב מחמת זה בתשלום גדול יותר, יש בזה כמה פרטים וראה כאן את סיכום הדינים הלכה למעשה.

אין תגובות:

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ
לֹא־רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא־צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם־לִשְמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה׳