שבת הגדול - פרשת מצורע

לעילוי נשמת שלמה בן אריה זלמן
מדוע נקראת שבת זו, השבת שלפני פסח, שבת הגדול?
בדברי חז"ל מצאנו כמה טעמים לעניין:
1)       בשבת זו, שבת שלפני פסח, נהוג שהגדול שבקהל דורש בפני הקהל ומלמד אותם הלכות פסח. שבת הגדול על שם הגדול שבקהל.
הגדול שבקהילתנו, כבוד הרב הי"ו במקום שהוא, נמצא בשמחה משפחתית, ולכן לא נזכה לשמוע מדבריו בשבת זו.



2)      מכיוון שבשבת זו לומדים את הלכות פסח, וכידוע הלכות פסח הן רבות ומורכבות, העם יוצא בשעה מאוחרת מבית הכנסת וכך נדמה שהיום גדול וארוך יותר.
3)     בספר הפרדס, המיוחס לרש"י, נאמר, שיציאת מצרים הייתה ביום חמישי, ומכאן שהעשירי בניסן היה ביום שבת, כמו השנה.
בני ישראל נצטוו "בעשור לחודש הזה, ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית", נצטוותה כל משפחה לקחת שה לצורך קורבן פסח שיקריבו בעוד ארבעה ימים, 
בי"ד בניסן.
למעשה היו שני דברים גדולים ביום זה:
.      זוהי למעשה המצווה הראשונה שנצטוו בה בני ישראל- מצווה שבעקבות קיומה צברו   זכות שתסייע ביציאת מצרים.
.      השה, הצאן, היה אלוהיהם של המצרים. תארו לכם את התמונה: 
המוני בית ישראל, לוקחים מיליוני כבשים וקושרים אותם בביתם, כבשים מטבעם פועות- באים המצרים ושואלים את בני ישראל "לשם מה לכם הכבשים?"
עונים בני ישראל:"בעוד ארבעה ימים נזבח את הכבשים הללו בציווי אלוקינו".
המצרים כמובן כעסו מאוד, שהולכים לזבוח את אלוהיהם ועוד במצרים עצמה?
ורצו להנקם מהם, כמובן שנעשה נס ולא הצליחו להזיק את בני ישראל.
בגלל החשיבות של יום זה במועד יציאת מצרים, נוסף לו שם נלווה "הגדול".
4)       טעם רביעי. שבת זו נקראת "הגדול", ע"פ הנאמר בפסוק הלפני אחרון של ההפטרה, שאנחנו חוזרים עליו שוב בסוף ההפטרה, "הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא".

אין תגובות:

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ
לֹא־רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא־צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם־לִשְמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה׳